7. Informace pro rodiče
Milí rodiče,
děti udělaly ve čtení obrovské pokroky. Již umí přečíst téměř všechna písmena velké tiskací abecedy. Všechny již zvládnou po vyhláskování přečíst i dlouhá a složitá slova. Samozřejmě, že někdo čte rychleji a někomu to trvá déle. Vedu děti k tomu, aby při hláskování jednotlivá písmena neprotahovaly a četly je co nejrychleji za sebou, potom přečetly rychle slovo dohromady a hned pokračovaly dál (někteří totiž dlouho odpočívají po každém slově). V tomto období by již měly číst dohromady bez hláskování krátká slova typu: JE, MÁ, TO, TAM, CO, BOLÍ, VEZE, LES, RAK...Delší slova je třeba ještě hláskovat (ale co nejrychleji), aby si je děti potichu nepředšeptávaly nebo nedomýšlely. V tomto týdnu začneme číst slova se slabikami DI, TI, NI a DY, TY, NY. Dětem říkám, že vidí-li po D, T, N měkké i, vyslovujeme Ď, Ť, Ň, ale píšeme bez háčku (měkké I spolklo háček). Děti tedy hláskují např. DIVADLO - Ď-I-V-A-D-L-O. Výrazné zlepšení pozoruji v psaní slov podle obrázků do mřížek nebo podle diktátu. Většina dětí již je schopna slova napsat samostatně, aniž by vynechávala písmenka. Je však nutné stále děti vybízet k tomu, aby si kontrolovaly, co napsaly a pracovaly pečlivě. Často chybí čárky, háčky a tečky. Připomínejte, prosím, dětem neustále, aby psaly správné tvary písmen a dodržovaly jejich stejnou výšku. Také dbejte na to, aby správně držely tužku. Po dopsání sešitu uvolňovacích cviků budeme již psát do malého sešitu a linek.
Matematika
Sčítání 0-5 by děti měly zvládat již rychle a bez prstů i pamětně. Při odčítání 0-5 mohou prsty používat. Je však nutné, aby děti uměly rychle ukázat určitý počet prstů bez stálého přepočítávání. Procvičujeme sčítání, odčítání s názorem, na napsaných příkladech, ale i pamětně, což trvá některým dětem ještě dosti dlouho. Pracujeme s kartičkami čísel, papírovými korunami a jinými předměty sloužícími ke znázornění početních úkonů. Také řešíme příklady (řetězy), kdy sčítáme a odčítáme více čísel za sebou (2+1-3+4...). Někteří jsou již zdatní počtáři a rychle a správně vyřeší i dlouhý řetěz zpaměti, bez psaní jednotlivých výsledků. Stále více dětí si již dokáže samostatně přečíst slovní úlohu, napsat řešení i odpověď. Ke konci tohoto týdne začneme probírat číselnou řadu 0-10, psát číslici 6 a sčítat a odčítat do šesti.
Různé
Velmi vás prosím, kontrolujte dětem penál. Každý den musí mít děti ořezané tužky a pastelky, nůžky a tyčinkové lepidlo.
S pozdravem Petra Holubová